افزونه ها و نحوه مدیریت آن ها در وردپرس

قصد داریم امروز درمورد افزونه ها و نحوه مدیریت اون ها در وردپرس صحبت کنیم. افزونه ها برنامه هایی هستند که امکانات بیشتری رو به وردپرس اضافه می کنند و ابزار های موجود در اون رو افزایش می دهند. نوشتن افزونه هم کاری بسیار ساده است البته اگر با برنامه نویسی PHP آشنایی داشته باشید. به مبحث نوشتن افزونه در آینده ای نه چندان دور اشاره ای خواهیم داشت.

نصب افزونه ها
نصب افزونه های وردپرس بسیار بسیار آسان است! وردپرس چندین راه برای نصب افزونه در اختیار شما می گذارد که مرسوم ترین آن ها نصب با یک کلیک است! خوب چطور ؟ ابتدا از منوی افزونه ها که در پیشخوان مدیریت وردپرس و در سمت راست صفحه وجود داره گزینه افزودن رو انتخاب کنید. حالا شما در صفحه جدید بخشی رو برای جستجو مشاهده می کنید. در این بخش چند کلمه در مورد کارکرد افزونه مورد نظرتون و یا نام اون (البته به انگلیسی) رو وارد کنید و سپس به روی کلید جستجو کلیک کنید. مثلا ما می خواهیم افزونه wp-pagenavi که یک افزونه برای اضافه کردن شماره بندی صفحات به سایت هستش رو نصب کنیم. بدین جهت همین عبارت رو جستجو می کنیم و وردپرس به عنوان اولین نتیجه این افزونه رو نشون میده. برای نصب اون به روی لینک نصب در پایین اون کلیک کنید تا فرآیند نصب اون آغاز بشه. این کار چند ثانیه بیشتر زمان نمی بره حتی اگر افزونه حجمی بالغ بر چندین مگابایت داشته باشه! نهایتا صفحه ای به شما نمایش داده میشه که می تونید با انتخاب گزینه فعالسازی افزونه اون رو فعال کنید.
روش دیگر که مرسومه آپلود افزونه هستش. بدین جهت پس از ورود به بخش افزودن به روی لینک بارگذاری در بالای صفحه کلیک کنید. سپس از طریق کلیک به روی کلید Browse بسته فشرده افزونه رو آدرس دهی کلیک و به روی کلید نصب کلیک کنید.

مدیریت افزونه ها
فکر نمی کنم کاری ساده تر از مدیریت افزونه ها در وردپرس وجود داشته باشه. برای مدیریت افزونه ها از منوی افزونه ها گزینه افزونه های نصب شده رو انتخاب کنید. سپس شما به صفحه ای ارجاع داده میشید که تمامی افزونه های نصب شده بهر روی سایتتون در اونجا قابل رویته.
در زیر عنوان هر افزونه سه لینک غیرفعال یا فعال کردن، پاک کردن و ویرایش وجود داره که خود کارکرد هر یک مشخصه. وردپرس امکان مدیریت گورهی افزونه ها رو هم به شما میده. مثلا برای غیرفعال کردن همه افزونه ها کافیه چک مارک گزینه موجود در ابتدا یا انتهای جدول رو فعال کنید تا چک مارک همه افزونه ها فعال بشه و اونوقت از منوی کار های دسته جمعی غیرفعال کردن رو انتخاب کنید و به روی اجرا کلیک کنید.

فوت کوزه گری!!
گاهی اوقات مشاهده می کنید که سایتتون به صورت سفید نمایش داده میشه و هیچ اطلاعاتی قابل رویت نیست. حتی مدیریت وردپرس هم از دسترس خارج میشه. عمده ترین دلیل این اتفاق تداخل عملکرد یکی از افزونه هاست. در اینجا نیاز هست که تمامی افزونه ها به یکباره غیرفعال بشند اما خوب وقتی دسترسی به مدیریت نداریم چه طور این کار رو انجام بدیم؟ راه حل اون بسیار سادست. ابتدا وارد فایل منیجر هاستتون بشید و به محل نصب وردپرس برید. پوشه wp-content رو باز کنید و سپس پوشه plugins رو تغییر نام بدید. به هرچیزی که خواستید. مثلا اسمشو بزارید themedesigner در این صورت تمامی افزونه ها غیرفعال می شوند و دوباره سایت بالا میاد. حالا می تونید وارد مدیریت وردپرس بشید سپس ابتدا نام پوشه plugins رو به حالت اول برگردونید بعد یکی یکی افزونهها رو فعال کنید تا بفهمید کدوم افزونه مشکل داره.

انشالله در ارسال های بعدی نحوه طراحی قالب وردپرس رو شروع کردیم اما ادامه پیدا نکرد دنبال خواهیم کرد!
پیروز باشید

نظرات و دیگر موارد
اگر این قالب را دوست دارید امتیاز دهید :
یک دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. مرسی لطفا اموزش پلاگین نویسی وردپرس و هم بزارید
    ممنون