بررسی فیلم Gladiator در ژانر تاریخی

هنگام دانلود فیلم یکی از ژانرهای محبوب در میان مخاطبان ژانر تاریخی است، این ژانر وقایع تاریخی را به تصویر میکشد، این وقایع تاریخی ممکن است دقیقا بر اساس واقعیت و یا آمیخته با تخیلات باشند، در این مقاله به بررسی فیلم Gladiator در ژانر تاریخی به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی بی نظیر راسل کرو که یکی  از مهمترین آثار در زمینه این ژانر است، خواهیم پرداخت.

بررسی فیلم

داستان فیلم مربوط به سال ۱۸۰میلادی است، زمانی که دامنه امپراتوری رم باستان از صحراهای آفریقا تا مرزهای انگلستان شمالی گسترده شده است، با این همه یک دژ در راه پیروزی کامل رومی‌ها قرار دارد که هنوز فتح نشده است، سرانجام این دژ نیز به دست ماکسیموس یکی از بهترین سرداران جنگی سزار مارکوس  فتح می‌شود، پس از این نبرد ماکسیموس تصمیم می‌گیرد نزد خانواده خود بازگشته و روزگار را با کشاورزی سپری کند، اما سزار مارکوس قصد دارد تا رهبری امپراتوری روم را به او بسپارد، کومودوس فرزند سزار از تصمیم پدر باخبر می‌شود و در پی آن، پدر خود را به قتل می‌رساند تا خود بر قدرت تکیه زند، وی سپس ماکسیموس را دستگیر کرده و فرمان قتل او را صادر می‌کند، ماکسیموس موفق می‌شود جلادان را کشته و از مرگ نجات یابد ولی زن و فرزند او به فرمان کومودوس کشته می‌شوند، پس از آن، ماکسیموس به خانه باز می‌گردد اما با اجساد سوخته زن و فرزند خود مواجه می‌شود. پس از آن، ماکسیموس بی هویت، توسط عده ای به بردگی گرفته می شود و اینبار در قالب یک گلادیاتور، قصد بازگشت به روم را دارد.

اگر بخواهیم عناصر اصلی این فیلم را موشکافی کنیم باید گفت که اساس آن عشق به خانواده و عشق به میهن است، دو عشقی که تا آخرین لحظات زندگی ماکسیموس همراه او بود، این فیلم مملو از صحنه های عاشقانه، احساسی و وفادارنه بوده که میتواند چشمان هر بیننده ای را خیس کند.

دقایق ابتدایی فیلم به جنگهای دوران بربرها پرداخته می شود در این دقایق به شخصیت میهن پرست نقش اول فیلم پی میبریم او به دنبال این است که سریعتر جنگ را به پایان برساند تا زودتر به خانه ی خود برگردد و با آرامش خیال در مزرعه خود در کنار خانواده اش کشاورزی کند.

پس از مرگ سزار در این فیلم با سکانس های بسیار تاثیر گذاری روبه رو می شویم که از جمله آن ها میتوان به سکانس های زیر اشاره کرد:

کشیدن دستها روی گندمهای مواج توسط ماکسیموس.

گریه زیر پای زن سوخته ی خودش که توسط پسر سزار کشته شده.

سوء قصد به جان نوه ی سزار ( فرزند دختر سزار ) توسط پسر سزار.

معرفی ماکسیموس درصحنه ای با پسر سزار پس از جنگهایی که ماکسیموس به عنوان برده انجام میدهد.

مرگ ماکسیموس در انتهای فیلم.

گرفتن خاک از روی زمین قبل از مبارزات

تاثیر گذارترین صحنه این فیلم زمانی است که ماکسیموس از دست سربازانی که قصد کشتن او را دارند فرار می کند و متوجه می شود که همسر و فرزندش در خطر هستند او سریعا به سمت محل زندگی خود میرود ولی چون زخمی شده روی اسب بیهوش می شود و با صدای رعد و برق بهوش می آید و این صحنه دقیقا متقارن با کشته شدن خانواده اش است.

کشیده شدن دست روی گندم ها به عنوان تاثیرگذارترین صحنه از دید منتقدین در سال ۲۰۰۰ انتخاب شد. ماکسیموس که در اوج قدرت بود و سزار او را به عنوان جانشین خودش معرفی کرده بود ولی با این حال او به فکر رفتن پیش خانواده و دست کشیدن روی گندم ها بود، کاری که به او آرامش می داد.

گریه در زیر پای زن و سوختن گندم ها، به آتش کشیده شدن عشق و سوختن پای عشق رو مشهود می کند. راسل کرو با بازی استثنایی خود این حس فوق العاده رو به بیننده منتقل می کند تا هر کسی دلش می خواهد با ماکسیموس ابراز همدردی کند.

زمانیکه ماکسیموس می میرد باز هم ما می بینیم که کارگردان با درایت خود دست های ماکسیموس رو روی گندمها نشان می دهد، یعنی همان آرامشی که ماکسیموس انتظارش رو داشت او سرانجام به آرامش ابدی در کنار خانوادش می رسد.

در زمینه دانلود فیلم تاریخی اگر به دنبال دانلود فیلم جدید هستید شاید بهتر باشد به سراغ ژانر دیگری بروید چرا که در سال های اخیر آثار تولید شده در این ژانر ناامید کننده بوده اند اما اگر به دنبال فیلم های قدیمی تر هستید،در این زمینه می توان به آثاری چون فیلم تروآ (Troy) با بازی برد پیت و اریک بانا، فیلم شجاع دل (Braveheart) با بازی و کارگردانی مل گیبسون، فیلم لینکلن (Lincoln) با بازی دنیل دی لوئیس و فیلم سخرانی پادشاه (The King’s Speech) با بازی کالین فرث  اشاره کرد.

 

نظرات و دیگر موارد
اگر این قالب را دوست دارید امتیاز دهید :
یک دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. قطعا و بی شک گلادیاتور یکی از بهترین فیلم‌هاست.
    ممنون بابت نقد و بررسی این فیلم